Usługi medyczne / Zabiegi / Opisy procedur zabiegowych wykonywanych w gabinecie

• Skleroterapia / skleroterapia piankowa
  • Flebogrif - mechano-chemiczna ablacja żył

Skleroterapia

(Zamknięcie żył środkiem chemicznym lub jego pianką)

EVLT

Podstawowe informacje dotyczące zabiegu skleroterapii

Pod pojęciem skleroterapii (leczenia obliterującego) rozumiemy zaplanowane i wybiórcze wstrzykiwanie do żylaków / żył siatkowatych / „pajączków naczyniowych” substancji, która wywołuje w nich uszkodzenie śródbłonka (czyli warstwy wewnętrznej naczynia), wskutek czego dochodzi od ich zamknięcia. Żylaki kończyn dolnych nie są stanem bezpośredniego zagrożenia życia, niemniej jednak stwarzają one ryzyko powikłań takich jak: zapalenie żył głębokich, owrzodzenia goleni czy zatorowość płucna. Przyjętymi metodami postępowania są klasyczne zabiegi chirurgiczne, procedury skleroterapii, laserowe operacje żylaków metodą EVLT, endowaskularne operacje z zastosowaniem ablacji termicznej metodą RF (fale radiowe wysokiej częstotliwości), a także kompresjoterapia. Leczenie zabiegowe „pajączków naczyniowych” z medycznego punktu widzenia nie jest obowiązkowe. Alternatywną metodą postępowania jest kompresjoterapia, zabieg RF lub laseroterapia.

Przeciwwskazania do przeprowadzania zabiegu skleroterapii
  • bezwzględne: unieruchomienie, zakrzepica naczyń żylnych powierzchniowych lub głębokich, znana alergia naśrodki obli terujące (Polidokanol [inna nazwa: Aethoxysclerol]), ciąża, ciężka choroba układowa, miejscowa lub uogólniona infekcja, miażdżyca tętnic kończyn dolnych,.
  • względne: cukrzyca, obrzęk goleni, astma oskrzelowa oraz inne choroby alergiczne, trombofilia.
UWAGA! JEŚLI WYSTĘPUJE KTÓRYKOLWIEK Z POWYŻSZYCH STANÓW BEZWZGLĘDNIE NALEŻY TO ZGŁOSIĆ LEKARZOWI
Możliwość wystąpienia powikłań

Nie istnieją w medycynie procedury zabiegowe, które choćby teoretycznie nie wiązały się z ryzykiem powikłań - dotyczy to także leczenia obli terującego. Ciężkie, zagrażające życiu powikłania skleroterapii (wstrząs związany z uczuleniem, zastrzyk dotętniczy z martwicą) praktycznie się nie zdarzają, z drugiej jednak strony w kontekście setek tysięcy przeprowadzanych corocznie na świecie zabiegów skleroterapii, także one były odnotowywane w literaturze fachowej.

• ból w okolicy poddanej skleroterapii - częste powikłanie zwłaszcza w pierwszych 2-3 dniach po zabiegu - niemal zawsze przejściowy
  • przebarwienia skóry - u około 7-30% pacjentów. Z reguły ustępuje po okresie do pół roku, niezwykle rzadko dłużej
  • rozszerzenie lokalnych naczyń włosowatych - u około 2-10% pacjentów
  • lokalna martwica skóry - u mniej niż 1% pacjentów
  • zakrzepowe zapalenie żył głębokich lub powierzchownych kończyn dolnych - u około 0,1% pacjentów. Przy obliteracji „pajączków naczyniowych” praktycznie nie występuje
  • infekcje w miejscu podania roztworu sklerosantu - u około 0,001% pacjentów
  • inne: krwiak w miejscu iniekcji, miejscowe reakcje pokrzywkowe, skrzep w świetle żyły
Możliwość wystąpienia powikłań:

W zdecydowanej większości przypadków przeprowadzenie zabiegu skleroterapii pozwala osiągnąć bardzo dobre rezultaty kosmetyczne. Pomimo tego, uzyskanie pożądanego efektu nigdy nie może być zagwarantowane, a w wyjątkowych przypadkach zdarza się, że osiągany jest efekt gorszy niż przed zabiegiem.

Postępowania po zabiegu

Chodzenie przez minimum pół godziny, kompresjoterapia - w tym w sposób nieprzerwany 2-7 dni, przy dolegliwościach bólowych: zimne okłady oraz paracetamol, kontrola po 1-2 tygodniach.